dijous, 31 de març de 2011

FIDEL ALS SEUS COLORS...




Plaza Mayor (Madrid 19.03.2011)

"Entregué el azul más azul de la primavera, la roja pasión del estío, la dorada madurez del otoño. Dejadme ahora, solo y libre, adentrarme en el invierno final, abrigado por el rescoldo de lo que fue o pudo ser mi vida.
Pero no tengo derecho ni a pensarlo. La vida y la lucha por un mundo más justo continúan. Y solamente el que se excluye se siente verdaderamente solo. He vivido la vida que he preferido vivir, la vida dura pero noble de un revolucionario. Y a pesar de los naufragios sufridos y las decepciones que la lucha y la vida a veces nos deparan, si mil veces naciera mil veces volvería a ser lo que soy y a pensar como pienso [...] El bosque de mi generación se va despoblando poco a poco y yo sigo en pie como un árbol milagroso, quizás porque no he perdido la apasionante costumbre de vivir y de luchar por algo que vaya más allá de mí mismo [...] Llegué muy tarde a mi juventud, pero como dijo Picasso "hace falta tiempo, mucho tiempo para ser joven" [...] Cuando recobré la libertad no pensaba en el tiempo perdido o arrebatado. Tenía 42 años, salía con la juventud intacta, la vida me abrió sus brazos generosamente y la viví con intensidad, como la soñaba en la cárcel:

Si salgo un día a la vida
mi casa no tendrá llaves.
Siempre abierta, como el mar,
el sol y el aire.

Que entren la noche y el día
y la lluvia azul, la tarde.
El rojo pan de la aurora;
la luna, mi dulce amante.

Que la amistad no detenga
sus pasos en mis umbrales,
ni la golondrina el vuelo,
ni el amor sus labios. Nadie.

Mi casa y mi corazón
nunca cerrados: que pasen
los pájaros, los amigos,
el sol y el aire.

Todo era futuro para mí y el final del camino estaba lejos. Me sentía eterno [...] Sentir la libertad, pisar la hierba, mirar el azul del cielo o las estrellas, amar a una mujer, poner mi mano sobre la cabeza de un niño, estrechar a mi hijo entre mis brazos, todas esas sensaciones que para los demás son como bienes naturales, a mí me arrebataban de placer y sorpresa y me estremecía de felicidad al descubrirlas y poseerlas. Es ahora, cuando el río está a punto de llegar al mar y desvanecerse en la nada, cuando me angustian aquellos 23 años que me robaron, toda mi juventud y la mitad de mi vida."

(fragment pàg. 376-378 Decidme cómo es un árbol)



Todos nacemos originales y morimos copias
Carl Gustav Jung

dimecres, 30 de març de 2011

I ELLES... DE BRAÇOS PLEGATS



Escribir es un trabajo.
El escritor no es un ser extraordinario que está
esperando a las hadas

José
Saramago

dimarts, 29 de març de 2011

CANÇÓ



Un acord harmònic
de paraules altes
bellesa endins
penetra.

Una potser dissonància
i encara crema més.

Ens envolta un vol immens de galàxies,
la nit inacabable... acompanyen
infinits mons
aquestes mans,
aquestes quatre notes, lireta,
aquestes quatre notes, liró.

Som instruments de la cançó
cantats per ella.
Que ella ens acordi
i ens concedeixi
a cada pas
a cada compàs
el to que toqui tocar
i quan li sembli
que correspongui,
quan ella vulgui,
quan li convengui,
quan ja li vingui,
que faci el ple.

I el fa
i esclata i
després
passa l'esclat
passa un airet
molt fi
de melodia...

I ja al final
un acord trencant-se
-pètals de cendra desfent-se en polsim-
cau sobre nosaltres.

(Pàg. 36-37)

MÉS ENLLÀ DE LES PARAULES...


"Hi havia un pla. La vida tenia un guió que feia que tot fos senzill i ple de sentit. Era com la vida de la mare o de la meva àvia, ben igual en el fons, però del tot diferent: nosaltres, la meva generació, érem més llestes, més sàvies, n'havíem après, havíem estudiat, no cometríem els seus matixos errors, no hi havia pel mig una guerra que ho va destruir tot, les dones ja no estaven condemnades al silenci i a l'obediència. El somni era el mateix que potser havien tingut elles, però nosaltres havíem de ser les primeres en arribar-hi plenament, a poder-lo tocar. Ens ho van prometre. Ens van pujar per això. Jo havia de ser-ho tot a la vegada, la bona filla i la filla rebel. La que se'n va de casa, però la que de fet es queda. La bona esposa, però la que no està sotmesa i no es resigna a ser tan sols un satèlit del marit. La que estudia, la que porta la casa, la que tindrà fills.
La Maria era, em va dir amb la cruesa sociològica de qui ho ha explicat moltes vegades o de qui hi ha pensat molta estona, la filla d'una família benestant de baixada, creuada amb una família menestral de pujada. El pare i la mare, respectivament. Per tant, havia de cumplir moltes expectatives. Ser el que hauria volgut ser la mare, i ara ja es podia. Continuar sent el que havia estat el pare, i encara hi havia les últimes possibilitats de mantenir-ho. Es va anar dibuixant una vida completa, amb parades a totes les estacions: els estudis, una certa vida professional, el matrimoni, els fills, els néts, els besnéts, la vellessa, una plàcida mort molt molt al final de tot. Una vida normal, com les de tota la vida..."
(fragment pág. 45-46)

dilluns, 28 de març de 2011

54...


Girona 27.03.2011


el cocodrilo
y el sauce llorón lloran
de puro vicio


Mario Benedetti

diumenge, 27 de març de 2011

147...


Girona 27.03.2011


no sé si vengo
tampoco sé si voy
ando al garete


Mario Benedetti

EL MÓN DE L'ART...


"A las once de la mañana los salones de Sotheby's resplandecían con la fascinación de los grandes acontecimientos. Se subastaban cuadros de impresionistas y de pintura moderna, entre los cuales sobresalían varias obras de Degas, de Cézanne, de Juan Gris, de Picasso, de Utrillo, de Vlaminck y algunas esculturas de Giacometti y de Henry Moore. Se podía decir que a esta primera sesión habían acudido todos los peces gordos del mercado del arte, los marchantes más poderosos, japoneses, suizos, alemanes, libaneses, de los cuales algunos venían en representación de museos o de multinacionales y otros sólo se movían por la propia pasión que no tenía límites. Pese a que había grandes piezas en esta primera sesión de Sotheby's, el amor de los coleccionistas se dirigía hacia un dibujo turbador de Matisse, el boceto de una adolescente con el pubis florido que parecía estarse desperezando mientras con las manos se arrreglaba las flores del pelo. Era un estudio de esa figura femenina que forma parte del famoso cuadro La alegría de vivir, cuyo bosquejo pertenecía a la colección Haas de San Francisco. La obra definitiva estaba en la Barnes Foundation.
En los salones de Sotheby's podían verse los seres más fascinantes y estrafalarios del planeta. Cuando el fluido magnético del dinero hace masa con la belleza produce una carga tan potente que hace enloquecer a los tiburones más fríos..."

(fragment pàg. 91-92)

(més si clikeu damunt la foto i aquí)
Manuel Vicent

dissabte, 26 de març de 2011

EN ROSAT...



Girona 26.03.2011

QUASI FAULA

Hi hagué una primavera inesperada

i la gent de la vall, rejovenida,

cantava tot tornant a casa seva

i guarnia finestres i balcons

amb les flors acabades de collir.

L’aire era net i la passió hi creixia

amb un provocatiu entusiasme.

Algú, però, va dir que la bonança

durava massa i els afebliria:

i de seguida el recel i l’enveja

van aflorar en el gest i en les mirades.

Va durar poc, és clar, la primavera,

i ara, passats els anys, ningú no en parla.

M’esgarrifa pensar-hi. Jo vaig viure-la.


Miquel Martí i Pol

26-03-1911


Todo buen arte es una indiscrección

Tennessee Williams

(més)

divendres, 25 de març de 2011

107...


Girona 25.03.2011


una campana
tan sólo una campana
se opone al viento


Mario Benedetti

dimecres, 23 de març de 2011

PELS CANALS DE VENÈCIA...


"Guido Brunetti, commissario di polizia de la ciutat de Venècia, sopava en companyia del seu superior immediat, el vice-questore Giuseppe Patta, i resava perquè arribés la fi del món [...] Sempre que es veia obligat a participar en vetllades socials de les quals no es podia escapolir, Brunetti procurava dur a sobre el telefonino i sovint era salvat per una generosa Paola, que li trucava amb algun motiu urgent i inventat que l'obligava a haver de marxar precipitadament.
- Sí? -va contestar, decebut, en comprovar que es tractava del número de la centraleta de la Questura.
- Bona nit, commissario -va dir una veu que Brunetti va pensar que podia ser Ruffolo-. Acabem de rebre la trucada d'una dona que viu a Santa Croce. Ha trobat una dona morta al seu pis. Com que hi havia sang, ens ha trocat a nosaltres.
- Quin pis? -va preguntar Brunetti, no perquè fos important saber-ho en aquell moment sinó perquè li desagradava la manca de precisió.
- La dona ha dit que era al seu propi pis. El de la difunta, vull dir. Vivia al pis de sota.
- Qui hi ha anat? -va preguntar Brunetti
- Ningú senyor. Vostè és el primer a que he trucat.
Brunetti va mirar el rellotge. Eren gairabé les onze, molt més tard de l'hora que es pensava que era i del que havia desitjat que durés aquell sopar.

- Miri a veure si pot trobar Rizzardi i digui-li que hi vagi. I truqui a Vianello, que deu ser a casa. Enviï una lanxa a recollir-lo i faci que l'hi portin. I enviï-hi també un equip forense.
- I vostè, senyor? Brunetti ja havia consultat el mapa de la ciutat que tenia imprès als gens.
- Aniré més de presa si hi vaig a peu. Si hi ha alguna patrulla a prop, truqui'ls i digui'ls que hi vagin. I truqui també a la dona i digui-li que no toqui res."
(fragment pàg. 20-22)

Donna Leon

dimarts, 22 de març de 2011

AMB LLETRES DAURADES...

El café es como una gran feria en la cual se intercambian infinitos productos del pensamiento humano. Benito Pérez Galdós


(Madrid, 20.03.2011)

dilluns, 21 de març de 2011

PRIMAVERA...




















(Madrid 20.03.2011)

... sube la vida a borbotones, a mares.

desmantelada sube, sacudida.
Pero ella es otra vez. Ella: la vida.

Rafael Alberti

diumenge, 20 de març de 2011

FREC A FREC...


Teatro Bellas Artes
(Madrid)


bolletins teatre


Programa de mà de LA SONRISA ETRUSCA
basat en
la novel·la de José Luis Sampedro


(final representació 19.03.2011)

dissabte, 19 de març de 2011

PRESTO
















La música sería el lenguaje
de la filosofía si pudiera pensar con sonidos en vez de pensar con palabras


l'Orquestra de rtve amb Xavier Larsson
Teatro Monumental de Madrid
(18 març 2011)

divendres, 18 de març de 2011

DESPEDIDA

Quizás, cuando me muera,
dirán: Era un poeta.
Y el mundo, siempre bello, brillará sin conciencia.

Quizás tú no recuerdes
quién fui, mas en ti suenen
los anónimos versos que un día puse en ciernes.

Quizás no quede nada
de mí, ni una palabra,
ni una de estas palabras que hoy sueño en el mañana.

Pero visto o no visto,
pero dicho o no dicho,
yo estaré en vuestra sombra, ¡oh hermosa
mente vivos!

Yo seguiré siguiendo,
yo seguiré muriendo,
seré, no sé bien cómo, parte del gran concierto.

Gabriel Celaya (1911-2011)


dijous, 17 de març de 2011


Mujer leyendo, 1668-1670

"Absorta en la lectura de un betseller de la época, la criada de Pieter da la espalda al espectador del cuadro. Se abandona a su pasión por la lectura [...] La experiencia deliciosa de la propia agitación emocional durante la lectura proporcionó a las mujeres una conciencia inédita y placentera de su propia identidad..." (fragment p. 56)
Las mujeres, que leen, son peligrosas



Nadie puede enjaular los ojos de
una mujer que se acerca a una
ventana, ni prohibirles que
surquen el mundo hasta
confines ignotos

dimecres, 16 de març de 2011

IMPERATIU!


(més si clikeu damunt es llibre i aquí)
amb pròleg de José Luis Sampedro

"Es cierto, las razones para indignarse pueden parecer hoy menos nítidas o el mundo, demasiado complejo. ¿Quién manda?, ¿quién decide? No siempre es fácil distinguir entre todas las corrientes que nos gobiernan. Ya no se trata de una pequeña élite cuyas artimañas comprendemos perfectamente. Es un mundo vasto, y nos damos cuenta de que es interdependiente. Vivimos en una interconectividad como no ha existido jamás. Pero en este mundo hay cosas insoportables. Para verlo, debemos observar bien, buscar. Yo le digo a los jóvenes: buscad un poco, encontraréis. La peor actitud es la indiferencia, es decir "paso de todo, ya me las apaño". Si os comportáis así, perdéis uno de los componentes esenciales que forman al hombre. Uno de los componentes indispensables: la facultad de indignación y el compromiso que la sigue [...] A aquellos que harán el siglo XXI, les decimos, con todo nuestro afecto: "CREAR ES RESISTIR. RESISTIR ES CREAR". (fragment p. 31 i 48)


dimarts, 15 de març de 2011

ELS SETANTA...


(més si clikeu damunt es llibre i aquí)

"Somos cuatro, porque tocamos juntos, y la nuestra es una banda: el Santo, Bobby, Luca y yo. Tocamos en la iglesia. Somos unas estrellas, dentro de nuestro ambiente. Hay un cura famoso por su forma de predicar, y nosostros tocamos en su misa. La iglesia siempre está a rebosar -vienen desde otros barrios para oírnos. Hacemos misas que duran hasta una hora, pero a todo el mundo le parece bien así.
Naturalmente, nos hemos preguntado si somos buenos de verdad, pero no hay forma de saberlo, porque tocamos esa música en concreto, un género muy particular. En algún sitio, en las oficinas de reputadas editoriales católicas, alguien compone esas canciones, y nosotros las cantamos. Ninguna de esas canciones tendría, fuera de ese marco, la menor posibilidad de ser una buena canción. Si quien la interpretara fuera un cantautor cualquiera, la gente se preguntaría qué le ha pasado [...] Nuestra música es bonita sólo allí, allí dentro es justa. No quedaría nada de ella si fuera pasto del mundo exterior.
De todas formas, es posible que nosotros seamos efectivamente buenos -es algo que no puede descartarse. Es sobre todo Bobby quien insiste en ello, dice que tendríamos que intentar tocar canciones nuestras y hacerlo fuera de la iglesia. El teatro de la parroquia nos iría perfectamente, dice."

(fragment p. 43-44)

Alessandro Baricco

dilluns, 14 de març de 2011

UN BOCINET DE MEDITERRANI...

Cala Morell 1.03.2011 (Ciutadella)

Aquí en la isla
el mar
y cuánto mar
se sale de sí mismo
a cada rato,
dice que sí, que no,
que no, que no, que no,
dice que sí, en azul
,
en espuma, en galope,
dice que no, que no.
No puede estarse quie
to,
me llamo mar, repite
pegando en una piedra
sin lograr convencerla,
entonces

con siete lenguas verdes
de siete perros verdes,
de siete tigres verde
s,
de siete mares v
erdes,
la recorre, la besa,
la humedece
y se golpea el pecho
repitiendo su nom
bre...

(fragment Oda al mar)


Pablo Neruda


diumenge, 13 de març de 2011

10...


Girona 8.12.2010


después de todo
la muerte es sólo un síntoma

de que hubo vida


Mario Benedetti


UFFFFFF... NI SUPERMAN!


(més si clikeu damunt es llibre i aquí i aquí)

"Tenia un càrrec universitari honorífic a Ginebra i no hi ensenyava, permetia l'ús del seu nom i de títol, professor Beard, premi Nobel, a capçaleres, a institucions, signava "iniciatives" internacionals, era membre d'una Comisió Reial patrocinadora de la ciència, parlava a la ràdio, en termes profans, sobre Einstein, el fotons o la mecànica quàntica, secundava la petició de beques, era assesor editorial de tres revistes erudites, escrivia dictàmens de qualitat i recomanacions, l'interessaven les xafardaries i la política de la ciència, els posicionaments, les al·legacions especials, el terrorífic nacionalisme, els pessics de sumes colossals arrancades a ministres i buròcrates ignorants per a encara un altre accelerador de partícules o por llogar un instrument espacial en un nou satèl·lit, participava en convencions gegantines als Estats Units (onze mil físics en un mateix lloc!), escoltava explicacions sobre investigacions de postdoctorat, feia amb unes variacions mínimes, la mateixa sèrie de conferències sobre els càlculs que donaven suport a la Combinació Bernard-Einstein que li havia valgut el premi, lliurava premis i medalles, aceptava graus honorífics i feia xerrades de sobretaula i discursos laudatoris en honor de col·legues que es jubilaven o estaven a punt de ser cessats [... ] Era gràcies a Estocolm, una celebritat, i es deixava relliscar d'un any a l'altre, vagament cansat d'ell mateix, orfe d'alternatives [...] Una cosa era segura: feia dues dècades des de l'última vegada que havia estat assegut sol i en silenci hores i hores, amb un llapis i una llibreta a les mans, pensant, cercant una hipòtesi original, jugant amb ella, empaitant-la, incitant-la a la vida. No en trobava mai l'ocasió, però no, l'excusa era feble. Li mancava la voluntat, el material, li mancava l'espurna. No tenia idees noves". (fragment p. 27-28)

dissabte, 12 de març de 2011

AMB UN LLIBRE A LES MANS...


No tenemos necesidad de institutos de investigación sino de habitaciones silenciosas donde se aprenda a leer alrededor de una mesa. George Steiner